5 Mart 2012 Pazartesi

ELDE KIRKYAMA (PATCHWORK) YAPIMI

   Elde kırkyama yapmak makinede yapmaktan çok daha uzun sürüyor. Makinede  yapılandan şöyle iki avantajı var, herkesin evinde makinesi olmaya bilir, ikincisi de gittiğiniz yere yanınızda götürüp dantel işliyor gibi el işi yapabilirsiniz.
   Öncelikle yapmak istediğiniz şekli kağıda çizmelisiniz. Ben aşağıdaki deseni çizdim.


   Çizimde dikkat edilecek iki şey var. ilki hepsinin aynı ölçüde olması. Ben bunun için şöyle bir yöntem uyguluyorum, ilk önce yapacağım deseni kareli kağıda çizip daha sonra karbon kağıdıyla çoğaltıyorum. Kağıt olarak takvim yaprağı gibi biraz sert kağıt kullanılmalı, ben çocuklarımın eski okul kitaplarının sayfalarını, eski defterlerini kullanıyorum. İkinci dikkat edilmesi gereken oluşturacağınız karelerin boyutları. ben seccade yapıyorum ölçüsünü ona göre ayarladım, her kare 15cm. Eni beş, boyu yedi kareden oluşacak. Şunu da  belirtmeliyim ki kareler ne kadar küçük olursa o kadar daha güzel görünüyor.
   Kırk yamada hemen hemen her türlü kumaşı seçebilirsiniz. Yünlü, pamuklu, saten. Seçemeyeceğiniz esnek olanlar likralı, penye, jarse tarzındaki kumaşlar. Ben saten kumaş seçtim. Bu kumaşları alamadım yıllardır elimde vardı. 

 
   Çizdiğim desen iki renkle de yapılabilir. Ben üç renk kumaş tercih ettim. Desenleri çizme işi bitince desen çizgilerinden keserek parçalara ayrılır. Parçalar kumaşlara düz ipliğine gelecek şekilde yerleştirilir. Buna özellikle dikkat etmek gerekiyor, verev yerleşirse kumaşta esneme yapabilir.

   Kumaşa kağıtları yerleştirirken dikiş payı vererek yerleştirmek  gerekiyor. Kumaşları kesip daha sonra kağıtlara düzgünce teğellenir.

   Bütün parçalar düzgünce teğellenir.

   Ben otuzbeş kare çizmiştim, desenim beş parçadan oluşuyordu. Teğelleme işi bitince otuzbeş koyu mor desenli küçük kare yetmiş açık mor, yetmiş tane de yeşil kumaş parçam oldu. Hazırlaması bittiği için gittiğiniz her yere götürebilirsiniz. Birleştirirken ben hayalet ipliği tercih ediyorum. İp alırken bobin olarak almanızı tavsiye ederim makaradan çok daha ucuza mal oluyor.

   Yüzlerini birbirine bakacak şekilde üst üste getirip kumaşı ince ince tutturun, eskiden yaşlılar çintin derlerdi.
Karenin etrafına sırayla tutturun.

   Bütün kareler bitince nasıl birleştirmek istediğinize karar verin. Benim desenimden iki farklı model oluşuyor.

 Sekizgen görünümlü desen,

yada fiyonk görünümlü desen. Ben fiyonk görünümlü deseni birleştiriyorum. Şimdilik bu kadar, tamamını bitirince onu da yayınlayacağım. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder